Hoe kunnen wij u helpen?

Heeft u een vraag? Bekijk of we u antwoord kunnen geven bij onze "veelgestelde vragen". Wellicht kunnen wij u zo al helpen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op.

Veelgestelde vragen

Wij staan altijd voor u klaar, maar ga eerst even na of het niet in onze uitgebreide databank te vinden is. Hiernaast staat een greep uit onze veelgestelde vragen, mocht u er niet uitkomen kunt u ook contact met ons opnemen.

Het ontluchten van uw cv-installatie is nodig wanneer de cv-installatie nieuw is of wanneer deze net is bijgevuld. Nieuw ingestroomd water bevat namelijk altijd wat zuurstof. Zodra het water wordt verwarmd stijgen de minuscule zuurstofdeeltjes op en vormen grotere luchtbellen. De lucht zorgt niet alleen voor een minder goede werking van de installatie, maar kan ook leiden tot borrelende geluiden. U kunt via het onderstaande stappenplan zelf gemakkelijk de cv-installatie ontluchten. Zorg ervoor dat de ketel is bijgevuld en de installatie op druk staat. Na het ontluchten is het aan te raden om de waterdruk nogmaals te controleren en de cv-ketel nogmaals bij te vullen.

Benodigdheden:

  • een doekje
  • een ontluchtingssleuteltje 

Hoe ontlucht u zelf uw radiatoren?

  1. Draai radiatoren volledig open. 
  2. Zet de thermostaat gedurende 10 minuten op minimaal 25 graden Celsius. De lucht in de installatie verzameld zich nu bij de ontluchtingsventielen. 
  3. Zet de ketel na 10 minuten op de laagst mogelijke stand zodat de ketel stopt met verwarmen.
  4. Begin altijd bij de laagste radiator in het huis en eindig bij de hoogste. 
  5. Draai de radiatorkranen dicht. (let op: dit gaat per radiator. U sluit eerst de eerste radiator kraan en ontlucht deze. Pas als u die weer open zet gaat u door naar de volgende radiator. Anders kan de cv-ketel zijn warmte niet meer kwijt en valt deze in storing. 
  6. Gebruik de ontluchtingssleutel om uw radiator aan de zijkant van de radiator te ontluchten. Het ontluchtingsventiel bevind zich aan de bovenkant van de radiator. Bent u het ontluchtingssleuteltje kwijt? Geen probleem, deze zijn universeel en bij elke bouwmarkt te koop. 
  7. Laat de lucht langzaam uit de ventilatie lopen en vang het vocht uit het systeem op met een doekje. Plaats het doekje tussen het ventiel en de muur. Zo voorkomt u vochtspetters op de muur achter de radiator. 
  8. Zodra er geen lucht meer uit de radiator komt, draait u het ontluchtingssleuteltje terug naar de oorspronkelijke positie. 
  9. Desgewenst draait u de radiator weer open. 
  10. Herhaal dit bij alle radiatoren. 
  11. De thermostaat kan weer om. 

Door de lucht uit de installatie te laten ontsnappen. Kan het cv-water weer vrij door de buizen stromen. En haar warmte afgeven. Het rendement van uw installatie wordt dus hoger, terwijl de stookkosten lager worden. Ook neemt de kans op storingen van uw cv-ketel af.

Ruikt u gas? Let op! Volg het onderstaande stappenplan en maak geen vuur in de woning. Zet lampen of elektrische apparaten niet aan of uit. Een klein vonkje kan gas al tot ontploffing brengen.

  • Zet in de desbetreffende ruimtes de ramen en deuren open.
  • Zorg er voor dat er geen open vuur wordt gebruikt in deze ruimtes.
  • Doe geen elektronische apparaten meer aan of uit.
  • Sluit de gaskraan af:
    - Gaskraan zit bijna altijd bij de meter in de meterkast.
    - De gaskraan is de leiding met de gele kraan
    - Zet de hoofdkraan dicht door de gele kraan haaks op de leiding te zetten (zie afbeelding?)
  • Verlaat voor de zekerheid de woning en zorg dat er niemand achterblijft.
  • Rook u gas bij de meterkast, in de hal of het portiek? Bel het nationale storingsnummer: 0800-9009
  • Bel 112 als de gas geur erg sterk is en u niet weet waar hij vandaan komt. Het nationaal Storingsnummer schakelt ook de brandweer en politie in waar nodig.  De hulpdiensten komen liever te veel dan te weinig.
  • Bel Burg Installatietechniek als u een klant van ons bent en u gas ruikt bij het fornuis, de geiser, cv-ketel of gaskachel.

Let op: Wij rijden alleen voor klanten met een onderhoudscontract of waarbij wij de ketel hebben geplaatst en dit nog valt onder de garantie periode.

Voor particulieren geld er voorlopig een klantenstop. Dat houdt in dat wij gezien de grote drukte geen nieuwe particulieren klanten meer aannemen voor periodiek onderhoud.

Zakelijke klanten: ben u een zakelijke klant? Dan kunt u uw aanvraag mailen naar onze relatiebeheerder om de mogelijkheden te bespreken: planner@burginstallatietechniek.nl

Vanaf 2018 werken wij enkel nog met onderhoudscontracten. In een onderhoudsovereenkomst worden alle installaties opgenomen die u door Burg Installatietechniek wil laten onderhouden. Er worden vaste prijsafspraken gemaakt over het onderhoud van de installaties, de voorrijkosten en kosten bij eventuele storingen. Onze klanten met een onderhoudsovereenkomst kunnen 24/7 gebruik maken van onze storingsdienst.

Koolstofmonoxide (CO) is een levensgevaarlijk gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van bijvoorbeeld aardgas, hout of benzine. Het is vooral zo gevaarlijk omdat het niet te ruiken, proeven of zien is. Daarom wordt het ook wel de stille sluipmoordenaar genoemd. Koolmonoxide wordt 250 maal sneller in het bloed wordt opgenomen dan zuurstof. Een kleine hoeveelheid koolmonoxide in de lucht leidt al snel tot bewusteloosheid en zelfs tot de dood als er niet snel wordt ingegrepen.

Koolstofmonoxidevergiftiging herkennen: de symptomen

Er zijn een aantal signalen die bij u een alarmbelletje moeten laten afgaan. Bijvoorbeeld gasvlammen die oranje of gelig in plaats van blauw branden en ramen die beslaan. Of als u klachten heeft zoals vermoeidheid, hoofdpijn, verwarring, misselijkheid en hartritmestoornissen. Vaak denken mensen bij deze klachten niet aan koolstofmonoxidevergiftiging.

Wat te doen bij CO-vergiftiging:

  1. Zet ramen en deuren wijd open. Er moet zo snel mogelijk frisse lucht binnenkomen.
  2. Schakel het desbetreffende toestel uit en schakel de gastoevoer af.
  3. Waarschuw en help anderen die in de woning aanwezig zijn.
  4. Evacueer slachtoffers uit de kamer.
  5. Ga naar buiten en bel 112 voor hulp

Voorkom koolmonoxide vergiftiging

De oorzaak van koolmonoxidevergiftiging is meestal een slecht onderhouden open geiser, gaskachel of cv-ketel én te weinig ventilatie of een gebrek aan de rookgas/luchttoevoer. Voorkom vergiftiging door koolmonoxide en laat uw installatie jaarlijks nakijken en onderhouden via een onderhoudscontract.

Installeer een koolmonoxidemelder

Installeer een koolmonoxidemelder in elke kamer waarin een apparaat staat dat brandstof verbruikt. Het is aanbevolen ook melders in de slaapkamers te installeren en in de kamers waarin u veel tijd doorbrengt, zoals de woonkamer of bijvoorbeeld keuken. Het is raadzaam om de koolmonoxidemelder op ongeveer 1,5 meter hoogte in de kamer op te hangen. In de slaapkamer wordt vaak het advies gegeven de melder ter hoogte van het nachtkastje op te hangen. Plaats de melder altijd op de aanbevolen plek die de voorschriften van de melder aangeeft.

Wij hanteren de regel: de beller betaald. In de meeste huurcontracten staat beschreven dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het betalen van het onderhoud en storingen. Controleer bij twijfel altijd wat er in uw huurcontract staat en overleg eventueel met uw verhuurder. Als u zelf contact met ons legt zonder een akkoord van uw verhuurder, dan versturen we de factuur naar u persoonlijk. Laat dus altijd uw verhuurder opdrachtgeven om verwarringen bij betalingen te voorkomen.

Een cv-installatie moet een waterdruk hebben tussen de 1.0 en 1,5 afhankelijk op welke verdieping de ketel staat*. Uw cv ketel kunt u gemakkelijk zelf bijvullen. Het bijvullen van een ketel is een oplossing om veel voorkomende storingen te verhelpen. Bijvoorbeeld als de verwarming of het warm water niet meer goed warm word. Na het bijvullen is het aan te raden om uw verwarming te ontluchten.

Benodigdheden:

  • Een emmer
  • Handdoek of dweil
  • Vulslang
  • Eventueel een waterpomptang  

Hoe vult u zelf de cv ketel bij:

  1. Neem de elektriciteitssstekker van de ketel uit het stopcontact
  2. Laat de installatie afkoelen. Een te groot temperatuurverschil tussen het koude leidingwater en het verwarmde installatiewater kan diverse componenten door de snelle afkoeling van het materiaal onnodig belasten.
  3. De vulkraan bevindt zich in de buurt van de ketel of het expansievat
  4. Bevestig de vulslang aan de waterkraan. 
  5. Bevestig vervolgens de andere kant van de vulslang aan de vul-/aftapkraan.
  6. Open eerst de vul- aftapkraan en daarna de waterkraan. 
  7. Vul de installatie, gemeten in koude toestand tot 1.0 of 1.5 Bar, afhankelijk van de locatie van de ketel.
  8. Wanneer de druk is bereikt, moet eerst de waterkraan en daarna de vul- aftapkraan dicht gedraaid worden. Een handigheidje : als u de slang bij de vul- aftapkraan dicht knikt en dan pas los maakt voorkomt u dat het afwezige water in de slang uw vloer onnodig nat maakt. 
  9. Sluit hierna de opening van de vul- aftapkraan af met de aanwezige afdichtkap.
  10. Vervolgens moet de installatie systematisch worden ontlucht en wordt de installatie in bedrijf gesteld door de stekker weer in het stopcontact te steken en de kamerthermostaat in te stellen op de gewenste waarde. 
  11. Voor de richtlijnen inzake het in bedrijfstellen, dagelijks gebruik, onderhoud etc. verwijzen wij u gaarne naar de documentatie van de ketelfabrikant.  

Als u meer dan 2x per jaar uw cv-installatie moet bijvullen kan dit duiden op een lekkage aan een leiding, expansievat of warmtewisselaar. In dat geval raden wij u aan contact op te nemen met onze serviceafdeling.

* Vul de installatie gemeten in koude toestand tot 1,5 Bar als de ketel op de tweede etage is gemonteerd. Wanneer de ketel in een eengezinswoning op de begane grond of eerste etage is gemonteerd, dan moet er tot 1 Bar worden bijgevuld.

Wanneer u bij Burg Installatietechniek een onderhoudscontract afsluit, bent u verzekerd dat uw installatie is gecontroleerd door een erkende installateur. Tijdens het periodieke onderhoud wordt u installatie van buiten en van binnen schoongemaakt. Tevens voeren de servicemonteurs verschillende functietesten uit en controleren ze of de installatie op veilig gebruik. Ze repareren/vervangen eventueel onderdelen en/of ze adviseren u tijdig over de status van uw installatie. De monteurs rapporteren hun werkzaamheden middels erkende checklists van de fabrikant of UNETO-VNI. Dit heeft alles te maken met een veilige werking van uw installatie. 

Het klantenportaal is bedoelt voor onze zakelijke klanten. Het geeft de mogelijkheid tot inzage van eigen documenten, bijvoorbeeld werkbonnen en facturen, installaties en objecten. U kunt via onze eigen website inloggen met een inlogcode. Daarna komt u in de beschermde omgeving waar alle rapportages met betrekking tot uw installaties terug te vinden zijn.

Heeft u van ons een mail of brief ontvangen met een aankondiging voor onderhoud, maar wenst u deze afspraak te wijzigen? Dat kan tegenwoordig digitaal. Log in met uw email-adres en wachtwoord en wijzig direct uw afspraak naar een moment dat u beter uitkomt. Wilt u de afspraak laten vervallen? Of wilt u uw onderhoudscontract opzeggen? Dit kunt u schriftelijk bevestigen via planning@burginstallatietechniek.nl

Bent u een klant van Burg Installatietechniek en heeft u een storing? Onze storingsdienst staat 24/7 voor u klaar. Kijk eventueel eerst welke stappen u zelf kunt ondernemen. Mocht u er niet uitkomen, dan helpen wij u graag verder.
Onze monteurs rijden alleen voor klanten met een onderhoudscontract. Let op: een storing aan uw ketel is niet het zelfde als periodiek onderhoud. Wanneer de storingsmelding kort op de planning van uw jaarlijks onderhoud zit, kunnen deze bezoeken gecombineerd worden. Er wordt echter wel extra arbeidsloon gerekend voor het verhelpen van de storing.

Tarieven storing/servicebezoek exclusief btw

Tijdens kantoorurenBuiten kantooruren
Arbeidsloon servicemonteur€72,-€72,- + 40% = €100,80
Arbeidsloon koelmonteur€87,-€87,- + 40% = €121,80

Voor een storingsbezoek betaald u ook een aanrijtarief. Dit betreft de transportkosten inclusief het arbeidsloon. Wij hanteren vijf regio’s met verschillende aanrijtarieven;


Regio 1: €42,-Sassenheim - Lisse
Regio 2: €54,-Leiden - Haarlem
Regio 3: €66,-Wassenaar - Voorschoten
Regio 4: €93,-Den Haag - Amsterdam
Regio 5: €105,- Rotterdam - Alkmaar - Utrecht

Er zijn een aantal oorzaken die voor een storing aan uw cv-installatie kunnen zorgen. Veel van deze storingen kunt u zelf controleren/verhelpen. Neem de onderstaande checklist door.

  1. Laat de ketel een storingscode zien?
    Reset de ketel of haal de stekker er even uit. Vaak lost dat het probleem al op. 
  2. Is de cv-ketel aangesloten op het stopcontact?
    Het komt vaker voor dan u denkt. Mensen zijn aan het opruimen of schoonmaken en trekken per ongeluk de stekker uit het stopcontact. Controleer eventueel met een ander apparaat dat bijvoorbeeld licht of geluid geeft of er spanning op het stopcontact staat.
  3. Staat de gaskraan bij de cv open?
    Het kan zijn dat u de gaskraan per ongeluk dicht heeft gedraaid door er tegen aan te stoten. 
  4. Staat de thermostaat hoger dan de binnentemp?
    Soms melden mensen dat de radiatoren koud aanvoelen, ondanks dat de installatie aanstaat. Controleer eventueel de instellingen op de thermostaat en de binnentemperatuur. Het zou zomaar kunnen dat de thermostaat staat ingesteld op 19 graden terwijl het binnen 20 graden is. Dan slaat de verwarming niet aan. 
  5. Staan er genoeg radiatoren open?
    Het kan zijn dat u de radiatoren dicht heeft gedraaid om energie te besparen. Dat heeft alleen zin in een ongebruikte kamer. In de algemene ruimtes kunt u beter alle radiatoren openzetten. Anders kan de ketel zijn warmte niet kwijt en kan hij in storing vallen. Controleer nadat u de radiatoren heeft gecheckt of de ketel nog een storingscode aangeeft en reset deze eventueel opnieuw.
  6. Is er een kapotte zekering in de meterkast?
    Dat kan ook de oorzaak zijn van een uitgevallen cv-ketel.
  7. Zijn de radiatoren goed ontlucht?
    Moderne ketels ontluchten het systeem automatisch. Het kan echter geen kwaad om dit te controleren door de radiatoren te ontluchten.

Komt u er zelf niet uit? Wij helpen onze klanten met een onderhoudscontract graag verder. U kunt telefonisch een storing melden aan de afdeling service & onderhoud.

Wilt u een onderhoudscontract?

Download hier uw onderhoudscontract en mail de ingevulde en ondertekende versie naar planner@burginstallatietechniek.nl

Onderhoudscontract downloaden

Het kan natuurlijk zo zijn dat deze pagina u niet verder helpt, in dat geval kunt u ons bereiken op:  0252 – 21 24 28. Of raadpleeg onze contact pagina.